domingo, 25 de octubre de 2020

Jerusalema

Una empresa por gastar-se una quantitat enorme de diners per a publicitar un producte determinat, però si amb eixa publicitat no acaba de connectar amb els consumidors, probablement s'ensuminaran pel comú del no res un grapat de diners i un grapat d'hores de dedicació a promocionar el producte estrella que acaba estrellant-se en la tempesta de la inconnexió més absoluta. La publicitat més efectiva és la que es transmet de boca a orella per la satisfacció obtesa amb el producte en qüestió. És la que fa pujar com la bromera un restaurant,  una ferreteria, un forn o una carnisseria al cel de la excel.lència, o pel contrari, la pot fer afonar a l'infern més fosc de les lamentacions. En el món de la música ocorreix exactament el mateix: Una multinacional discogràfica pot gastar-se un bon grapat de diners en promocionar un determinat grup de música. Però si no acaba de connectar amb el public, no deixaran de actuar només que al poble dels cantants i poc més. Les xarxes socials són el boca-orella del segle XXI, un poderós altaveu que permet donar a conèixer un determinat artista i una determinada cançó, des del racó més inverosímil del planeta. Ja ho varem poder experimentar fa ja uns quants anys amb l'artista sudcoreà Gangnam Style amb el seu famós ball del cavall, o amb l'original Harlem Shake i el popular crit "con los terroristas" entre altres, que varen captivar el món sencer. Ara, en esta era pos-covid que estem vivint, estem experimentant un altre fenómen viral paregut als que hem anomenat. Va començar un poc abans de la pandemia que patim, i que ha anat popularitzant-se amb el pas del temps. Es tracta de la cançó Jerusalema, del dj africà Kgaogelo Moagi, Master KG, cantada per l'artista Nomcebo, els dos de Limpopo, que és una de les nou províncies que compossen l'estat de Sudafrica. Jerusalema és una cançó gospel, afro-house, pegadissa, cantada en idioma venda, amb un component espiritual, que gràcies a les xarxes socials es va viralitzar a Àfrica i d'allí, a tot el món. En l'actualitat acumula més de 150 milions de reproduccions a Youtube. La cançó s'acompanya d'una senzilla coreografia que s'ha convertit en un challenge on un grup de gent balla alegrement la cançó. De no haver sigut per estos temps convulsos haurien aparegut com a bolets, col.lectius festers, comissions falleres i entitats de tot tipus que haurien fet ja d'esta cançó la seua profia particular al món sencer a través de les xarxes socials. Si haguèrem viscut en temps normals, esta haguera sigut la cançò de l'estiu, que s'haguera ballat a totes les discoteques de pràcticament tot el món. Que en estos temps tèrbols de pandèmia que esten patint, la força, la espiritualitat i el cant a la vida que transmés la lletra d'esta cançó, siga un himne que ens anime a superar estos temps de paràlisi mundial que estem vivint a causa del coronavirus, per a viure tots junts uns temps millors que estan per vindre. "Jerusalem és la meua llar, salva'm i camina amb mi".