Mon pare sempre ha segut forner.
El seu treball consistia a pastar pa, rosquilletes, coques, magdalenes -altrament dit malaenetes-..., així com estar a la boca del forn
amb la pala a la mà entrant i traent
tota mena de rebosteria, així com coure cassoles d’arrós al forn de les dones del
veinat, al carrer de la Corretgeria, en ple centre de València. Jo era ben menut
i de tot açò me’n recorde com si fora
un ensomni.
No tindria jo més de huit o nou anys, vaig anar amb ell al seu treball un dia en que havia de fer tres
cents panellets per a la festa de Sant Vicent del mocadoret que tots els anys s'organitzava al carrer de la Tapineria per als xiquets del barri. Era dissabte de matí. Aquell dia
vaig descubrir in situ el cicle complet per a fer el pa. Cóm s’abocava l’aigua, l’oli,
la farina, la sal i el rent a la pastadora per a que es fera tota una massa
compacta. Cóm després s’anaven pessigant amb el tall, mossos d’eixa pasta i se li anava
donant la forma de viena. Cóm es dipositaven amb cura aquelles barretes de
pasta a unes posts de fusta i es guardaven dins de l'armari per a que
fermentaren. Cóm, a poc a poc, anava unflant-se aquella massa fins a arribar a tindre la consistència deguda. Després anaven
entrant per la boca del forn aquelles vienes després de creuarles amb una
ganiveta, com si les pernoliaren. Una volta transcorregut el temps assenyalat,
s’anaven traent del forn aquelles fogasses de pa calent, ben cruixents. Recorde
que la faena que em va manar mon pare
va ser la de contar-les, per comprovar que, efectivamente, n’hi haven tres
cents panets. I allà que les anava plantant dempeus, a la panera. A més a més, era costum en mon pare el dia de
dissabte sant, fer mones, panquemaos, coques de panses i anous i tot tipus de
reposteria pasqüera, per a casa. El procés era pràcticament el mateix, però ací intervenia més la creativitat. Qué vols que et faça de mona, un llacet o un cocodril? Si li deia que un llacet, agafava la massa, la creuava en forma de e i en mig li clavava un ou dur. Si deia que un cocodril, amb dos panses li feia els ulls. Amb unes tisores dibuixava la boca, dins la qual amagava l'ou dur. Una volta dipositada a la llanda, després de pintar-la amb ou batut, s'arruixava amb un bon grapat d'anisets de colors diversos que s'adherien a la pasta i li donaven la singularitat pròpia de la mona de Pasqua. Després es ficava dins del forn on es coïa amb un foc fluixet. Només traure-la del forn, cremant encara, s'abocava a la panera per a que es gelara.
La meua dona té una amiga que és fornera del Villar
del Arzobispo i ben bé coneix totes les nobles arts que hem descrit adés,
desenrotllades en llargues nits sense dormir. De
tant en tant, passem pel seu forn a saludar-la. No és difícil trobar-la amb el
delantal blanc posat, davant de la taula, pastant rosquilletes, elaborant
empanadilles o qualsevol altra frivolitat, com poden ser congrets o rosquilles
d’anis. Mentrimentres elles dos xarren de les seues coses, m’agrada recordar
certs olors i certes sensacions de la meua infantessa. Me n’adentre per l'obrador del forn. Entre posts i paneres, observe cóm van unflant-se a poc a
poc les vienes de pa. M’acoste a la boca del forn i contemple, per la
finestreta, cóm el foc va cremant la llenya
mentre es cou allà dins alguna cosa que no arribe a divisar el que és,
si rosquilletes, panquemaos o mones de Pasqua. El foc del forn sempre l’he
comparat amb el foc del infern i de xicotet me’l imaginava soflamant a les
persones roïns. Però en aquell moment estava a la temperatura justa per a coure
allò que allà dins estava daurant-se.
En el meu viatge a la infància pel forn de l'amiga de la meua dona, veig una pala damunt del caballet que es troba davant de la boca del forn, preparada per a traure d'allà dins el que pacientment es cou. Recorde la facilitat de mon pare per a llançar-la i frenar-la amb un
colp sec per a, d’eixa manera, deixar allà dins allò que es vol coure, així com
la mateixa destressa per a traure allò que ja està cuit. Quan anava a traure alguna cosa d'allà dins, sempre em deia que m'apartara d'allí. Se m’ha
inculcat un gran consideració amb esta tarea, perquè amb la cua o rabo de la pala es podia llastimar a
algú, com de fet, sempre m’han contat alguna que altra història al respecte. De
fet, açò mateix em para. Si no, tal volta agafaria la pala i començaria a
traure del forn de la nostra amiga les vienes de pa que, en bateria, es divisen allà dins i que ja estaven a punt d'eixir del forn...
Mentre escric este post, em venen pel cap uns versos d'Estellés que parlen del treball del forn. No recorde exactament on els he llegit. Ah, sí, al Llibre de Meravelles. Ací vos els deixe per a que vos deliteu.
Mentre escric este post, em venen pel cap uns versos d'Estellés que parlen del treball del forn. No recorde exactament on els he llegit. Ah, sí, al Llibre de Meravelles. Ací vos els deixe per a que vos deliteu.
L’OFICI*
“Lo jorn sencer totstemps sospir”
Joan Timoneda
VENIES d’una llarga família de
forners
i a tu t’agradaria ser forner,
com els teus,
i entrar feixos de llenya, de
pinassa, en el forn,
i fer el rent, en caure el dia,
com el feien,
i a mitjanit anar al forn per a pastar,
creuar amb una ràpida ganiveta la
pasta,
i escombrar lentamente,
prendre-li foc al forn,
ficar el cap al forn, aquell
infern de flames
que olia intensamente als matins
del Garbí,
pujar a l’alcavor, aquell calor
humit.
I deixar caure el pa, aquell pa
cruixidor,
i alegre, a les paneres, i
tripular el forn,
fer-li créixer el foc, o
fer-li-lo minvar.
Tu series forner, com ho foren els teus.
I al costat del teu pare
aprengueres l’ofici,
nit a nit, dia a dia, i ara en
tens l’enyorança.
Una amarga enyorança per a tota
la vida
et creua el pit de banda a banda
amb aquell ràpid
senyal de ganiveta que no pots
oblidar.
Allò que més t’agrada, d’on et
vénen els versos,
els arraps en la carn, aquells
dies salvatges
quan entraves els feixos de
pinassa en el forn.
Vicent Andrés Estellés.
*Llibre de Meravelles. 12ª Edició. Editorial 3 i 4.